Zdrowe Podejście

Tylko tydzień dzieli mnie od spotkania z moja córeczka... nie mysle o porodzie, ani o tym jak i czy bedzie bolec. Mecza mnie pytania dotyczące zespolu ciesni nadgarstka w obu dłoniach. Niestety podczas ciazy a właściwie ostatnich dwóch miesięcy objawy sie nasiliły znacząco. Kazde zdanie zwykle zabieralo mi sekundy do napisania, obecnie wydluza sie to do minut albowiem co chwila lapia mnie skurcze i musze robic cwiczenia rozluźniające na dlonie. Syndrom ciesni nadgarstka - tak sie nazywa moja przypadlosc. Wzięło mnie akurat pod koniec ciazy - a szczerze nie moge narzekac na przebieg calej ciazy podczas 7 miesiecy. To zdecydowanie jedna z tych najbardziej niechcianych przypadłości, które spotkały mnie osobiście w ciąży. Zaczęło się stosunkowo niewinnie – od drętwienia palców, czasem całej dłoni. Działo się to szczególnie w nocy. Nie było to początkowo bardzo uciążliwe, zazwyczaj szybko mijało i nie było bolesne. Jednak z dnia na dzien bole byly bardziej agresywne i dokuczaly mi tak bardzo, ze nie bylam w stanie spac. Dolegliwości nie mijały, ba, nawet nie utrzymywały się na tym samym poziomie od drętwienia palców doszedł ból promieniujący od nadgarstka do ramienia. W nocy ból ten stawał się naprawdę nie do wytrzymania. Dłonie drętwiały mi coraz częściej i było to coraz bardziej bolesne. Gdy wykonywałam dłużej jakąś czynność, np. pisałam na komputerze lub zmywałam naczynia, ręce drętwiały mi i nie czułam w nich siły. Dłoń ciężko było zacisnąć w pięść, bardzo często wypadały mi z dłoni przedmioty, ponieważ nie mogłam ich dobrze chwycić. Az w koncu nie moglam nic juz zrobic. Ile szkla sie stuklo w domu, kroic nie moge, pisac ani wykonywac najprostrzych czynnosci. Nosze opaski 24 godz na dobe. Czy pomaga? Troszeczke. Spiaca, sikajaca mama w nocy juz teraz sie nie wysypia a co bedzie jak maluszek przyjdzie na swiat? Najgorsze jest jednak to, że to naprawdę po prostu boli. Zatem ten caly syndrom ciesni nadgarstka bierze sie stad, ze ''za ból czy uczucie drętwienia dłoni lub palców odpowiada zwykle schorzenie zwane zespołem cieśni nadgarstka. W ciąży powstaje ono w okolicach 26 tygodnia ciąży na skutek zatrzymania wody w okolicy nadgarstka, co może być przyczyną obrzęku torebki stawowej. To właśnie tam przebiegają nerwy dłoni, które na skutek ucisku dają objawy drętwienia, mrowienia czy bólu palców i nadgarstka. Powstawaniu zespołu cieśni nadgarstka oprócz zatrzymywania się wody, sprzyja również tryb życia. Na to schorzenie zwykle uskarżają się kobiety, które dużo piszą na klawiaturze komputera lub wykonują inne czynności, które mocno obciążają nadgarstek np. wyszywają czy kroją.''

Jak sobie radzic? 

''W pozostałych przypadkach, gdy drętwienie rąk w ciąży bywa tylko dyskomfortem, kobieta może próbować złagodzić tę uciążliwość na różne sposoby. W pierwszej kolejności należy ograniczyć wykonywanie czynności obciążających nadgarstek lub zmienić pewne nawyki. Podczas pracy przy komputerze, warto zmienić wysokość krzesła, by dłonie leżące na klawiaturze nie były zgięte w nadgarstkach. Można też zakupić specjalną ergonomiczną klawiaturę.

Dobrze jest również zadbać o wygodny sen i zrezygnować z nawyku spania na ręku np. pod poduszką, a w przypadku wystąpienia drętwienia w nocy najlepiej jest zwiesić rękę na podłogę. Zaleca się również więcej ruchu i mniej siedzenia czy leżenia. Sposobem na złagodzenie dolegliwości może być m.in. joga.

Można też spróbować wzbogacić dietę o witaminę B6 (ryby, drób, mleko, orzechy, ziemniaki, słonecznik), choć nie ma jednoznacznych dowodów na to, że będzie to skuteczne dla zespołu cieśni nadgarstka. Dobroczynnie zaś na schorzenie może wpłynąć spożywanie większej ilości magnezu, cynku i żelaza oraz mniejszej ilości soli. Warto również ograniczyć picie, bo nadmiar spożywania płynów może zwiększać objętość wody zatrzymanej w organizmie.''  




Komentarze

Popularne posty