Zdrowe Podejście

Bywaja chwile naprawde ciezkie. Wowczas odgarniam resztki zalu i werbuje kolejno zadania aby nie myslec, aby przejac inicjatywe i wdrazac piekno bytu w realne polaczenie tego co bylo i tego co jest! Z pewnością niektorzy z Was ubolewaja nad swoim stanem lub obecna sytuacja - ostatnio miewam dosc ciekawe dolegliwości, które nie sa związane z sama ciaza a wręcz z problemami pochodzenia natury zdrowotnej. Hashimoto daje sie we znaki a brak wystarczającej wiedzy w mojej lokalnej przychodni (GP) jedynie potwierdza biedny system zdrowotny jeśli chodzi o relacjonowanie i leczenie ciekawych przypadków. Ha, ha - nie uważam sie za ciekawy a typowy okaz zdrowia według raportu sporządzonego przez moja przychodnie. Jedyne co mi dolega to ponoc gleboka depresja. Owszem mozna sie jej nabawic wysłuchując tych bzdur.  Lekarz ogolny, pierwszego kontaktu tak zwany postanawia zamienic sie w endokrynologa i przepisuje mi tymczasowo leki zastępcze... tłumacze, ze jest to niemozliwe i potrzebuje moich. Wsłuchuje sie w komentarz - a kto jest lekarzem ja czy Pani - a to dobre. Oczywiście nie ulega watpliwowsc, ze ta Pani jest lekarzem a ja zwykłym śmiertelnikiem. Komentuje to jednym zdaniem - nie mam zamiaru z Pania dyskutować a tym samym podwarzac Pani kompetencji, jednakze nie jest Pani endokrynologiem a ja potrzebuje leków i bedzie Pani za to w pelni odpowiedzialna - podaje leki z mina wielce obrażonej. Dzień pozniej laduje w szpitalu a lekarz sporządza odpowiedni raport. Niestety leki mi bardzo zaszkodziły a zycie moje jak i dzidziusia było zagrożone. Nie moglam jeść, leżeć a do toalety chodzilam na czworaka. Niekompetencja oraz brak wiedzy Pani doktor doprowadziły mnie do staniu, ktory nie bylby reflektowany przez profesjonalistę. Otrzymalam dodatkowe leki oraz medyczna pomoc jednakże nie bylo to zbyt mile doświadczenie. Zmierzam do tego, ze warto doszkolic sie i zdobyc szersza wiedze na temat swoich przypadłości tylko po to by uniknąć konfrontacji z tego typu sytuacjami. Przybliżmy zatem fakty. Hashimoto - objawy rozwijają się powoli (w ciągu lat), w miarę stopniowego niszczenia gruczołu tarczowego i zmniejszania się produkcji hormonów tarczycy; mogą mieć również różne nasilenie – od łagodnego do bardzo ciężkiego. Nasilenie objawów zależy przede wszystkim od czasu trwania niedoczynności tarczycy oraz stopnia niedoboru hormonów. Generalnie im dłużej trwa niedoczynność tarczycy i im bardziej jest nasilona, tym głębsze są towarzyszące jej objawy. Skutki ciężkiej niedoczynności tarczycy mogą obejmować choroby serca, niepłodność, a w bardzo ciężkich przypadkach nawet śpiączkę. Z drugiej strony osoby z utajoną niedoczynnością tarczycy mogą nie zauważyć u siebie żadnego z wymienionych objawów co mialo miejsce w moim przypadku a chorobę wykryto na podstawie badań hormonalnych czego wlasnie doświadczyłam przybywając na urlopie w ojczyźnie. Nie byłam swiadoma niektórych objawów az do czasu kiedy spotkalam sie ze spacjalista i zapytal o moje samopoczucie. Wykonano badania - nie wiem czy sie orientujecie ale okresowe oznaczenia stężeń TSH należy również wykonywać u osób, u których w rodzinie stwierdzono chorobę Hashimoto, i osób z innymi chorobami autoimmunologicznymi. A ponieważ moja mama jest po przewleklej chorobie i na dzień dzisiejszy juz ma usunięta tarczyce. Dlatego zzczególnie ważne jest rozpoznanie niedoczynności tarczycy u kobiet planujących ciążę, ponieważ ten stan jest bardzo niekorzystny zarówno dla matki, jak i płodu. Oficjalnie moze nie przyznawaliśmy sie ale od dawna w planach mieliśmy potomstwo - zatem ta diagnoza była w pewnym sensie dla Nas dosc stosowna i wyjaśniająca pewne zdarzenia.     

''Niebawem zrozumiesz, że to, co dziś wygląda jak poświęcenie, okaże się, zamiast tego, najwspanialszą inwestycją,, jaką kiedykolwiek zrobisz.'' 
- Gorden Hinkley


Niestety nie ma skutecznej metody leczenia przewlekłego zapalenia limfocytowego, które zahamowałoby proces niszczenia tarczycy, dlatego terapia choroby Hashimoto polega na leczeniu niedoczynności tarczycy, czyli na przyjmowaniu brakujących hormonów tarczycy. Lewotyroksyna produkowana syntetycznie jest identyczna jak hormon wytwarzany w tarczycy i ma takie samo działanie. W Polsce istnieje wiele preparatów lewotyroksyny, które mogą się nieznacznie różnić efektem działania, dlatego najlepiej przyjmować stale ten sam preparat. Regularne przyjmowanie brakujących hormonów tarczycy prowadzi do normalizacji stężenia TSH i powrotu do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Większość chorych można leczyć ambulatoryjnie. U osób z ciężką niedoczynnością tarczycy lub ze współistniejącymi poważnymi chorobami (np. chorobą serca) początkowo konieczne może być leczenie w szpitalu. 

Lewotyroksynę przyjmuje zatem regularnie, o tej samej porze, zwykle rano, koniecznie na czczo, 30–60 minut przed posiłkiem. Lekarz ustalil mi dawkę początkową na bazie wyników jakie otrzymal w moim przypadku. W zależności od stopnia niedoczynności tarczycy i współistniejących chorób prowadzący lekarz podjal decyzję o leczeniu. Niestety po powrocie do Wielkiej Brytanii lekarz pierwszego kontaktu powtórzył badania i nie widział zaleceń i nie został nawet przeprowadzony wywiad w celu zweryfikowania diagnozy. Zatem musiałam latac co jakis czas do Polski na kontrole i badania, oczywiście pochlonelo to moj budzet . Od czasu przyjmowania leków nastąpił progres. A w nowym roku juz byłam w ciazy i szczecie niepojęte oświeciło Nas. Wówczas nastąpił takze pewien postep w leczeniu i lekarze podjeli mnie w klinice. Tak naprawdę gdyby nie ciaza prawdopodobnie nikt by nie podjal sie leczenia. Obecnie lekarz przeprowadza kontrolne oznaczenie stężenia TSH i na podstawie wyniku modyfikuje dawkę mojego leku. 

Nie czekaj, aż pojawi się coś dużego. 
Zacznij w tym miejscu, w którym się znajdujesz, z tym co masz, 
a zawsze dojdziesz do czegoś wspaniałego. 
- Mary Monin Morrissey


''Konieczne jest także regularne sprawdzanie poziomu hormonów w trakcie ciąży. Zgodnie z zaleceniami American Thyroid Association u kobiet leczonych z powodu niedoczynności tarczycy monitorowanie poziomu TSH powinno wykonywać się ok. co 4 tygodnie w pierwszej połowie ciąży i co najmniej raz pomiędzy 26-32. tygodniem ciąży. Ma to związek z koniecznością częstej zmiany dawki stosowanych leków.

W pierwszym trymestrze ciąży płód pobiera przez łożysko hormony tarczycy od mamy, bowiem sam jeszcze ich nie produkuje. Niedobór hormonów u kobiety może niekorzystnie wpłynąć na rozwój dziecka (niska masa urodzeniowa, zaburzenia oddechowe i rozwoju neuropsychologicznego). Choroba nie jest jednak groźna dla dziecka jeżeli w porę podejmie się odpowiednie leczenie.

Najczęściej podczas ciąży dochodzi do złagodzenia objawów choroby. – W ciąży często wszystkie stany autoimmunologiczne wycofują się, ale silnie atakują po ciąży – mówi Iwona Wierzbicka.

Choroba Hashimoto niezdiagnozowana i nieleczona przed ciążą i w ciąży może nasilić się po porodzie.

Bywają sytuacje, że podczas ciąży choroba przebiega bezobjawowo i ujawnia się dopiero w połogu. Łatwo wówczas zmęczenie, osłabienie i inne objawy tej choroby uznać za baby blues lub naturalne następstwo porodu. Jeżeli jednak objawy nie ustępują, lepiej skonsultować się ze specjalistą.''

Obecnie nie mogę narzekac i czuje sie dobrze oprócz jednorazowych przeciwności, ktore jak widac nie sa zalezne ode mnie. Dbam o siebie, mam odpowiednia diete i wciaz jestem aktywna. Staram sie tez duzo odpoczywac i nie nadwyrezac - jeśli czuje zmeczenie i mam ku temu możliwości relaksuje sie. Dbaj o siebie, dbaj o swoje potrzeby. 




Komentarze

Popularne posty