Krotko i na temat

''Dlaczego ludzie uprawiają seks? Co zachęca do seksu kobiety a co mężczyzn? Odpowiedź na te pytania dały badania Davida Bussa i Cindy Meston z Uniwersytetu w Teksasie.

Badacze rozpoczęli poszukiwania odpowiedzi na te pytania od badania, w którym poprosili uczestników o wypisanie jak największej liczby powodów, dla których oni lub osoby, które znają, uprawiali seks. W badaniu wzięło udział 203 studentów i 241 studentek, którzy w sumie wypisali 237 powodów. W kolejnym badaniu, Buss i Meston przedstawili listę wszystkich powodów ponad 1500 studentom obu płci i poprosili o zaznaczenie przy każdej pozycji, jak często uprawiali seks z danego powodu. Na podstawie wyników badań, wyodrębiono 4 kategorie motywacji, które podzielono na podkategorie.

Motywacje fizyczne
Redukcja stresu (np. „Byłem/am zdenerwowany/a i potrzebowałem/am poczucia ulgi”, „Byłem/am znudzony/a”, „Jestem uzależniony/a od seksu”)
Przyjemność (np. „To przyjemne”, „To dobra zabawa”, „Chciałem/am osiągnąć orgazm”)
Pożądanie (np. „Ta osoba miała atrakcyjną twarz”, „Ta osoba była zbyt atrakcyjna fizycznie, aby się jej oprzeć”, „Ta osoba ładnie pachniała”)
Szukanie doświadczeń (np. „Byłem/am ciekawy/a seksu”, „Chciałem/am poprawić moje umiejętności”, „Chciałem/am wypróbować nowe techniki i pozycje”

Motywacje zorientowane na cel
Zasoby (np. „Chciałem/am dostać podwyżkę”, „Chciałem/am skrzywdzić/poniżyć tą osobę”, „Chciałem/am mieć dziecko”)
Status społeczny (np. „Chciałem/am być popularny”, „Chciałem/am częściej uprawiać seks niż moi znajomi”, „Ta osoba była znana i chciałem/am móc powiedzieć, że się z nią/nim przespałem/am”)
Zemsta (np. „Byłem/am zły/a na moją partnerkę/partnera, więc przespałem/am się z kimś innym”, „Chciałem/am wyrównać rachunki w zdradzaniu partnera”, „Chciałem/am skrzywdzić wroga”)
Utylitaryzm (np. „Chciałem/am spalić kalorie”, „Chciałem/am uniknąć robienia czegoś”, „Chciałem/am aby było mi ciepło”)

Motywacje emocjonalne
Miłość i zaangażowanie (np. „Chciałem/am poczuć się połączony z tą osobą”, „Chciałem/am porozumieć się na „głębszym” poziomie”, „Chciałem/am wyrazić miłość do tej osoby”)
Komunikacja (np. „Chciałem/am przywitać kogoś w domu”, „Chciałem/am powiedzieć „przepraszam””, „Chciałem/am powiedzieć „tęskniłem/am za tobą””)

Motywacje związane z niepewnością
Zwiększenie pewności siebie (np. „Chciałem/am poczuć się atrakcyjny/a”, „Chciałem/am zwiększyć moją pewność siebie”, „Chciałem/am aby mój partner/ka mnie zauważył”)
Obowiązek/nacisk (np. „Nie wiedziałem/am jak powiedzieć „nie””, „Mój partner/ka na to naciskał/a”, „Czułem/am, że to mój obowiązek”)
Pilnowanie partnera (np. „Chciałem/am zmniejszyć chęć mojego partnera/partnerki do uprawiania seksu z kimś innym”, „Chciałem/am zapobiec rozstaniu”, „Chciałem/am aby ta osoba mnie kochała”)

Wśród najczęstszych motywacji znalazły się głównie motywacje fizyczne, ale również motywacje emocjonalne. Nie zanotowano dużych różnic między kobietami a mężczyznami. Z pierwszych 10 najczęstszych powodów 8 było wspólnych dla mężczyzn i kobiet a z pierwszych 25 – 20. Kobiety najczęściej wskazywały na następujące powody:
Podobała mi się ta osoba
Chciałam doświadczyć fizycznej przyjemności
To przyjemne
Chciałam pokazać moje pożądanie do tej osoby
Chciałam wyrazić miłość do tej osoby
Byłam seksualnie podniecona i chciałam doznać uczucia ulgi
Byłam „napalona”
To dobra zabawa
Zauważyłam, że się zakochałam
Byłam „pod wpływem chwili”
Mężczyźni natomiast najwyżej ocenili powody:
Podobała mi się ta osoba
To przyjemne
Chciałem doświadczyć fizycznej przyjemności
To dobra zabawa
Chciałem pokazać moje pożądanie do tej osoby
Byłem seksualnie podniecony i chciałem doznać uczucia ulgi
Byłem „napalony”
Chciałem wyrazić miłość do tej osoby
Chciałem osiągnąć orgazm
Chciałem zadowolić partnerkę/partnera
Wśród 50. najczęstszych powodów, wspólnych dla mężczyzn i kobiet znalazły się również między innymi takie, jak: „Pragnąłem/am emocjonalnej bliskości”, „Podniecił mnie fizyczny wygląd tej osoby”, „Było romantycznie”, „Ta osoba mnie pragnęła”, „To był naturalny następny etap związku”, „Moje hormony były poza kontrolą”, „Ta osoba była inteligentna”, czy „Chciałem/am poprawić swoje umiejętności”. Do najrzadszych motywacji należały głównie motywacje zorientowane na cel. Niektórzy uczestnicy badania uprawiali seks ponieważ chcieli zarazić drugą osobę chorobą weneryczną, ktoś zaoferował im pieniądze albo narkotyki, chcieli dostać pracę, skrzywdzić samego siebie, skrzywdzić albo poniżyć inną osobę, czy zniszczyć czyjś związek. Takie powody były jednak wskazywane bardzo rzadko.

Mimo że najczęstsze i najrzadsze motywacje są w dużej mierze wspólne dla mężczyzn i kobiet, przy porównaniu konkretnych motywacji wykazano jednak pewne różnice. Niewiele jest jednak powodów, z których kobiety częściej uprawiają seks niż mężczyźni. Wyniki badania pokazały, że kobiety częściej niż mężczyźni uprawiają seks aby wyrazić miłość do drugiej osoby oraz ponieważ „zauważyły, że się zakochały”. Jest natomiast mnóstwo powodów (aż 120), z których to mężczyźni częściej uprawiają seks niż kobiety. Największą różnicę między mężczyznami a kobietami wykazano przy pozycji „miał/a skąpe ubranie”. Do innych motywacji fizycznych, takich jak „podniecił mnie wygląd tej osoby”, „to dobra zabawa”, czy „chciałem osiągnąć orgazm” również częściej przyznawali się mężczyźni niż kobiety. Mężczyzni częściej tłumaczyli stosunek seksualny również motywacją zorientowaną na cel, głównie związaną ze statusem społecznym. Częściej niż kobiety uprawiają seks ponieważ „chcą polepszyć swoją reputację”, „chcą częściej uprawiać seks niż ich znajomi”, „chcą mieć o czym opowiedzieć swoim znajomym” albo „rywalizują z kimś o tą osobę”. Częściej wskazywali także na chęć zemsty albo wyrównania rachunków. Należy jednak zwrócić uwagę, że mimo iż mężczyzn częściej niż kobiety motywują tego typu cele, to badani obu płci wskazywali na takie motywacje dosyć rzadko. Ponadto, mężczyźni częściej niż kobiety uprawiają seks, aby zadowolić lub usatysfakcjonować partnerkę/partnera, co należy do motywacji emocjonalnych. Częściej niż kobiety przyznali także, że uprawiali seks, ponieważ „partner/ka na to nalegał/a”.'' Polecam wiecej na NeuroSkoki



Komentarze

Popularne posty